Organy W naszym kościele za przyczyną starań wielu osób znajdują się trzydziesto trzy głosowe organy piszczałkowe. Magisterium Kościoła rzymskiego nadaje im szczególną rolę Istnieje też właściwy instrument muzyczny w kościele, przekazany przez pokolenia, zwany organami; ze względu na przedziwną jakąś jakość i majestat uważano je za godne, by łączyły się z obrzędami liturgicznymi. Tak o organach i ich roli wypowiadał się papież Pius X. Sobór Watykański II nawiązał do tradycji muzycznej Kościoła oraz do przytoczonej wypowiedzi papieża i orzekł ogólnie: W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy piszczałkowe, jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie celebracjom kościelnym dodaje majestatu a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich (KL, n. 120). Bardziej szczegółowe wskazania dotyczące już nie samego instrumentu, ale wykonywanej na nim muzyki, podaje instrukcja Musica Sacram: Gra na organach lub innym prawnie uznanym instrumencie, dopuszczalna jest we mszy śpiewanej i czytanej jako akompaniament do śpiewu scholi, kantorów i ludu. Gra solowa dopuszczana jest na początku, zanim kapłan przyjdzie do ołtarza, na ofiarowanie, na komunie św. i na koniec mszy św. (n. 65). W naszym kościele, nie tylko są organy piszczałkowe ale ponadto posiadają trakturę mechaniczną, która uznawana jest przez wybitnych znawców i wykonawców za najlepszą z możliwych. Sytuuje to nasz instrument w czołówce wśród krakowskich instrumentów. Oto dyspozycja {czyli możliwości brzmieniowe naszych organów} HAUPTWERK Rohrflote 16` Prinzipal 8` Spitzgamba 8` Oktav 4` Flotgedeckt 4` Rohrnasat 2,2/3` Superoktav 2` Mixtur 1,1/3` 4-5f Trompete 8` BRUSTWERK Gedeckt 8` Gemshorn 4` Nachthorn 2` Terzsepte 1,3/5 2f Oktavlein 1` King Zimbel 1,1/4 3f Vox humana 8` KOPPELN III-II III-P III-I II-P II-I I-P OBERWERK Schwegel 8` Gemsrohrpommer 8` Holzern Prinzipal 4` Oktav 2` Siffote 1,1/3` Nonensesquialter 2,2/3` 2-3f Scharf 1` 4f Dulzian 16` Schalmey 4` PEDALWERK Prinzipalbass 16` Subbass 16` Oktavbass 8` Waldflote 4` Piffaro 4` 3f Basszink 5,1/3 3f Posaune 16` Bombarde 8` SZAFA OBERWERK, BRUSTWERK Organista Marek Walczak ur. w 1976 roku w Krakowie. W 1997 roku ukończył PSM II ST. im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie w klasie trąbki. W tym samym roku rozpoczął pracę, jako organista w parafii Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich oraz studia na PAT, które ukończył w 2002 roku, w klasie organów prof. Aleksandry Gawlik. Równolegle studiował na wydziale historii Kościoła, który ukończył rok później. Prowadzi ożywioną działalność dydaktyczną i koncertową. W 2002 roku założył zespół wokalny Schola Liturgiczna Na Wzgórzach Krzesławickich, z którą nagrał dwie płyty. Ponadto prowadzi zajęcia w pobliskim gimnazjum numer 43, aktywizując i propagując kulturę muzyczną wśród miejscowej młodzieży. Jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym cyklu Muzyczne Spotkania Na Wzgórzach Krzesławickich. Jest również członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej. |