zdjęcia nagłówek

DSC00530 DSC00529 DSC00533 DSC00535 DSC00532 DSC00540 DSC00531

     

Organy

W naszym kościele za przyczyną starań wielu osób znajdują się trzydziesto trzy głosowe organy piszczałkowe. Magisterium Kościoła rzymskiego nadaje im szczególną rolę Istnieje też właściwy instrument muzyczny w kościele, przekazany przez pokolenia, zwany organami; ze względu na przedziwną jakąś jakość i majestat uważano je za godne, by łączyły się  z obrzędami liturgicznymi. Tak o organach i ich roli wypowiadał się papież Pius X. Sobór Watykański II nawiązał do tradycji muzycznej Kościoła oraz do przytoczonej wypowiedzi papieża i orzekł ogólnie: W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy piszczałkowe, jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie celebracjom kościelnym dodaje majestatu a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich (KL, n. 120).  Bardziej szczegółowe wskazania dotyczące już nie samego instrumentu, ale wykonywanej na nim muzyki, podaje instrukcja Musica Sacram: Gra na organach lub innym prawnie uznanym instrumencie, dopuszczalna jest we mszy śpiewanej i czytanej jako akompaniament do śpiewu scholi, kantorów i ludu. Gra solowa dopuszczana jest na początku, zanim kapłan przyjdzie do ołtarza, na ofiarowanie, na komunie św. i na koniec mszy św. (n.  65). W naszym kościele, nie tylko są organy piszczałkowe ale ponadto posiadają trakturę mechaniczną, która uznawana jest przez wybitnych znawców i wykonawców za najlepszą z możliwych. Sytuuje to nasz instrument w czołówce wśród krakowskich instrumentów.

Oto dyspozycja {czyli możliwości brzmieniowe naszych organów}

HAUPTWERK

Rohrflote                   16`

Prinzipal                    8`

Spitzgamba               8`

Oktav                       4`

Flotgedeckt                4`

Rohrnasat                  2,2/3`

Superoktav                2`

Mixtur               1,1/3` 4-5f

Trompete           8`

BRUSTWERK

Gedeckt    8`

Gemshorn  4`

Nachthorn   2`

Terzsepte     1,3/5 2f

Oktavlein     1`

King Zimbel 1,1/4 3f

Vox humana  8`

KOPPELN

III-II         III-P

III-I          II-P

II-I            I-P

OBERWERK

Schwegel                   8`

Gemsrohrpommer       8`

Holzern Prinzipal        4`

Oktav                               2`

Siffote                     1,1/3`

Nonensesquialter        2,2/3` 2-3f

Scharf                      1` 4f

Dulzian                             16`

Schalmey                  4`

PEDALWERK

Prinzipalbass           16`

Subbass                   16`

Oktavbass                8`

Waldflote                 4`

Piffaro                      4` 3f

Basszink                   5,1/3 3f

Posaune                    16`

Bombarde                 8`

SZAFA

OBERWERK, BRUSTWERK

Organista

Marek Walczak ur. w 1976 roku w Krakowie. W 1997 roku ukończył PSM II ST. im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie w klasie trąbki. W tym samym roku rozpoczął pracę, jako organista w parafii Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich oraz studia na PAT, które ukończył w 2002 roku, w klasie organów prof. Aleksandry Gawlik. Równolegle studiował na wydziale historii Kościoła, który ukończył rok później. Prowadzi ożywioną działalność dydaktyczną i koncertową. W 2002 roku założył zespół wokalny Schola Liturgiczna Na Wzgórzach Krzesławickich, z którą nagrał dwie płyty. Ponadto prowadzi zajęcia w pobliskim gimnazjum numer 43, aktywizując i propagując kulturę muzyczną wśród miejscowej młodzieży.

Jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym cyklu Muzyczne Spotkania Na Wzgórzach Krzesławickich. Jest również członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej.